EVEN UW AANDACHT

“Aandacht is de zeldzaamste en zuiverste vorm van vrijgevigheid,” volgens de Franse filosofe Simone Weil.  Aandacht gaat over bewuste en gerichte focus, om oprechte belangstelling. Daarom hebben we tijdens de feestdagen (hopelijk) meer aandacht voor de mensen die we het liefste vinden dan voor hetgeen onder de boom of op het bord ligt.

 

Voor reclamemensen is aandacht de heilige graal. Pas nog kreeg ik ongevraagd een reclameblad met een gepersonaliseerde cover, op basis van mijn LinkedIn-profiel. Een aardig trucje. In het blad las ik hoe online marketeers de strijd aangaan met adblockers... Ergernis is tenslotte ook aandacht. 

 

En nu is er een (ahum) 'Kenniscentrum voor Aandacht' van een mediabedrijf, dat heeft onderzocht hoe marketeers uw en mijn aandacht kunnen vangen en welke aandacht consumenten van bedrijven willen krijgen. Dat onderzoek trapt glorieus meerdere open deuren in. Bijvoorbeeld: mensen kopen liever als het koopproces plezierig verloopt. Of deze: consumenten ervaren meer aandacht als meer moeite voor het contact is gedaan. 

 

‘Aan de juiste knoppen draaien’ beveelt het onderzoek aan, om consumenten koopwillig te houden. De vraag is dan: is oprechte aandacht wel te verenigen met zakelijke doelen? Het clichébeeld (bevestigd in het onderzoek) zegt dat aandacht van bedrijven – i.c. van marketeers – per definitie onoprecht is. Het doel is immers commercie. Toch kan aandacht zeer effectief zijn én verenigbaar met zakelijke doelen. Dat bewijzen dagelijks tal van webcare-, klantenservice- en commercieel medewerkers. En vele anderen die namens bedrijven persoonlijke, gerichte en effectieve communicatie bezigen. Hoe je daarbij oprecht en geloofwaardig blijft, dat is natuurlijk de kunst. Het is veelzeggend dat marketeers vinden dat het beheer van social media in betere handen is bij de communicatieafdeling dan bij marketing of sales. 

 

Op de drempel van het nieuwe jaar verwijs ik u liever naar het positieve, namelijk de goede voorbeelden van De Beste Social Media. (Als u per se wilt: het onderzoek vindt u bij Adformatie.nl). 'Echte aandacht is niet vanzelfsprekend', zeggen de onderzoekers nog. Zijn we het daar in elk geval over eens.

 

Ik wens u een mooi en aandachtig 2016.