GEHEIM RECEPT VOOR COMMUNICATIEKRACHT

Naar aanleiding van een inspirerende avond bij Communicatienetwerk Limburg denk ik na over het begrip kracht. In het bijzonder communicatiekracht, van personen en organisaties. Wat is dat? Is er een geheim recept? Een toverdrank, zoals bij Asterix, die communicatief onoverwinnelijk maakt?  

 

Richting en beweging

Misschien is er meer te halen bij de natuurkunde: volgens Newton zorgt kracht voor richting en beweging. Het zet iets in gang. Dat sluit aan bij mijn visie, waarin communicatiekracht staat voor een combinatie van koersvastheid (richting) en flexibiliteit (beweging). Je bouwt gestaag aan missie en doelen, terwijl je verbinding houdt en kunt meebewegen met de ander, met de actualiteit. Resultaten van die communicatiekracht zijn zaken als wederzijds begrip, betere samenwerking, nieuwe ideeën, duidelijkheid, vertrouwen. Effectiviteit.  

 

Bij een organisatie die communicatief krachtig is, heeft iedereen een communicatieverantwoordelijkheid. Ik zie het als een orkest waarin alle spelers hun eigen, heldere klanken spelen, en zo bijdragen aan een gezamenlijke en unieke melodie. Je luistert, haakt aan, laat van je horen als dat past, en stopt wanneer nodig. De stijl (cultuur) kan verschillen: van gereguleerd klassiek tot de vrijheid van jazz. En in mijn ideale ‘communicatieorkest’ speelt het publiek (klanten, partners,...) natuurlijk gewoon mee. 

 

Kwestie van doen

 

Zoals musici hun leven lang blijven oefenen en repeteren, zo is doorlopend werken aan communicatiekracht een voorwaarde voor succes. Deze beroemde woorden gelden zeker voor communicatie: ‘We zijn wat we herhaaldelijk doen. Excelleren is zodoende geen handeling, maar een gewoonte.’  Het mooie is dat we allemaal elke dag nieuwe kansen krijgen om te oefenen, om aan de melodie bij te dragen. Met of zonder toverdrank uit de koffieautomaat.